Bulletin na stiahnutie | .pdf , 2,9MB
Szidi Tóbiás a Vlado Černý získali za vynikajúce stvárnenie postáv Sophie Tolstej a Leva Nikolajeviča Tolstého VÝROČNÉ CENY SLOVENSKÉHO LITERÁRNEHO FONDU 2009. Prémie SLF 2009 získali aj - za herecké výkony - Rebeka Poláková, Petra Vajdová, Juraj Kemka, Róbert Jakab.
Brilantne stvárnená tragikomédia s množstvom vtipných a groteskných situácií... ako zo života.
kvelé herecké výkony Szidi Tóbiás / Anny Šiškovej ako Sofie Tolstej, Vlada Černého ako veľkého spisovateľa no komplikovaného manžela, Petra Šimuna ako "čudného našepkávača" popri výnimočne zohratej skupinke nepodarených Tolstého detí v podaní Kemku, Latináka, Jakaba, Polákovej a Vajdovej.
Inscenáciám ruskej klasiky v Astorke nadšene tlieskali Václav Havel, Hana Hegerová, Jan Hřebejk, Fero Fenič a mnoho ďalších veľkých umelcov na Slovensku i v Čechách. A Astorka znovu prináša na javisko velikána ruskej literatúry, tentokrát nie ako autora, ale ako dramatickú postavu. Pútavý a napínavý pohľad na neznámu stránku súkromného života Leva Nikolajeviča Tolstého, jeho manželky Sofie, mnohých detí a blízkych priateľov v hre Jana Nováka inscenoval, samozrejme tiež, Roman Polák. Cenami za najlepšie herecké výkony ovenčerná inscenácia podáva nevšedný obraz o vyše 20-tich rokov zo života legendy ruských a svetových kultúrnych dejín. Prepojenosť na Slovensko je ďalším zo zaujímavých faktov o "najväčšom spisovateľovi dvadsiateho storočia"
Jazdil Tolstoj na bicykli či na koni?
Koľko mal detí, z toho nevlastných?
Zdedila po ňom rodina ohromné bohatstvo alebo daroval všetko chudobným?
Na tieto otázky a mnohé iné odpovedá výborná inscenácia Tolstoj a peniaze v réžii Romana Poláka.
Polákova réžia stavia na špecifickom a pre Astorku príznačnom spôsobe herectva - charakterovej drobnokresbe s typickým groteskným nadhľadom. Novákova hra prináša množstvo situácií zo súkromného života Leva Nikolajeviča Tolstého, ktoré hereckí predstavitelia stvárňujú s detailnym a precíznym psychologickým ponorom i brilantnou nadsázkou. Odkrýva tajné zákutia mysle veľkého ruského spisovateľa a zaujímavo podáva udalostí, ktoré ústia do vzniku slávnej a kontroverznej Kreutzerovej sonáty.
- Preklad: Peter Kerlik
- Dramaturgia: Andrea Domeová
- Scéna: Jaroslav Valek
- Kostýmy: Peter Čanecký
- Masky: Juraj Steiner
- Hudba: Michal Novinski
- Réžia: Roman Polák
Osoby a obsadenie
- Lev Tolstoj – spisovateľ Vlado Černý
- Sofia Behrs-Tolstá – jeho žena Anna Šišková / Szidi Tóbiás
- Taňa Tolstá – ich najstaršia dcéra Petra Vajdová
- Ilja Tolstoj – ich druhý najstarší syn Róbert Jakab
- Lev Tolstoj mladší – ich tretí najstarší syn Juraj Kemka
- Máša Tolstá – ich druhá najstaršia dcéra Rebeka Poláková
- Vladimir Čertkov – prívrženec Tolstého Peter Šimun
- Sergej Tanejev – hudobný skladateľ Patrik Minar
- Timofej - Lukáš Latinák
- Alexej Stepanovič – sluha Ivan Petro
Našim divákom Všetkým milovníkom diela Leva Nikolajeviča Tolstého ponúkne inscenácia hry Jana Nováka nové informácie o vnútornom svete spisovateľa, prinesie mnohé podnety na nové nazeranie na veľkého génia. V réžii Romana Poláka, ktorý vždy uvedením ruskej klasickej literatúry priniesol pre Astorku uznanie kritiky a dlhoročnú priazeň publika sa moderným príbehom ruského spisovateľa doplní galéria vynikajúcich inscenácií diel Turgeneva, Dostojevského, Ostrovského, Čechova a Gorkého.
Pre mladú generáciu je odkrytie osobnosti Leva Nikolajeviča Tolstého podnetným kľúčom k pochopeniu jeho diela, ktoré je súčasťou štúdijných osnov. Inscenácia sa tak stane pre mnohých žiakov stredných škol, vyšších ročníkov základných škôl a študentov humanitných smerov cenným doplnkom učebnej látky.
Jan Novák
Autor predlohy Ján Novák, uznávaný súčasný spisovateľ, dokumentarista, scenárista a dramatik, spolupracoval na scenároch k celovečerným hraným filmom (Valmont, Báječná léta pod psa, Nejasná správa o konci sveta a mnohých ďalších), vytvoril unikátny celovečerný dokument o Václavovi Havlovi, je autor románov a divadelných hier (napr. v Astorke Korzo´90 uvedená adaptácia Dostojevského Zločinu a trestu pod názvom Vražda sekerou v svätom Peterburgu - Zločin a trest). Novák často zobrazuje reálne udalosti či osobnosti umeleckého ale i politického sveta s dokumentaristickou precíznosťou a zároveň neobyčajnou umeleckou imagináciou. Vytvoril umelecký portrét Stalina (divadelná hra Strýček Jozef), biografiu Miloša Formana (Co já vím), zachytil tragický osud bratov Mašínovcov (Zatím dobrý. Mašínovi a největší příběh studené války), skutočné osudy chlapca Petráška v nacistických táboroch (scenár k celovečernému hranému filmu Nedodržaný sľub), groteskné udalosti zo života Václava Havla počas socializmu (dokument Občan Havel jede na dovolenou). Nováková umelecká metóda sa stretla s mimoriadnym ohlasom filmových a divadelných divákov i čitateľov a priniesla mu prestížne ocenenia, okrem iného hlavnú českú literárnu cenu Magnesia Litera.
Príbeh Na rodinnom statku Jasná Poľana vyzerá v rodine grófa Tolstého navonok všetko v poriadku. Manželka Sofia a dorastajúce deti prežívajú príjemné dni v bohatstve a sláve, ktoré im prináša tvorba Leva Nikolajeviča. Spisovateľ sám však v poslednom období šíri zvláštne myšlienky, stráni sa literatúry, nepíše romány ani poviedky len esejistické články, dokonca sám – hoci zle – šije čižmy. Rodina žije v presvedčení, že toto čudáctvo čoskoro pominie, v skutočnosti však Tolstoj prežíva vnútornú krízu, ktorej vyústením bude jeho vyhýbanie sa svetským radostiam, rodine, umeniu a celkovo všetkým príjemným pôžitkom svojej vrstvy. Do tejto situácie vstupuje Tolstého obdivovateľ Čertkov, aristokrat, ktorý v úcte k Tolstého náboženským a moralistickým spisom sám na svojom panstve aplikuje niektoré spisovateľove idey. Vplyv Čertkova na Tolstého začína byť pre Sofiu neúnosný, vznikajú mnohé konfliktné situácie medzi manželmi, ktoré vyvrcholia, keď Sofia zistí, že Tolstoj pripravuje tajný testament, kde sa vzdáva všetkých finančných nárokov na svoje diela a „odovzdáva ľudu svoje autorské práva“. Duševný rozkol Tolstého narúša aj vzťahy medzi rodičmi a deťmi. Synovia sa búria voči otcovým zásahom a názorom, ktoré im znepríjemňujú život, dcéra Máša napodobňuje otca, stane sa jeho spoločníčkou pri písaní namiesto manželky, čo Sofia nesie veľmi ťažko. V pobláznení sa chce dokonca vydať za otcovho nasledovníka a žiť s ním v čistom, „nepoškvrnenom“ manželstve ako brat a sestra. Sofia viní Tolstého za narušenie rodinnej harmónie a odmieta sa vzdať pohodlia svojho života v mene čudesných sociálnych ideí svojho muža. Vzťah Tolstého a Čertkova sa znovu obnoví po návrate Čertkova z vyhnanstva, kam ho poslal cár za styky s Tolstým. Čertkov, podobne ako mnoho ďalších stúpencov vyvíja na Tolstého tlak, aby žil v súlade s myšlienkami, ktoré hlása v svojich spisoch a esejach - prosto a v chudobe, skutočne sa vzdal majetku a opustil rodinu, ktorá nechápe jeho nové životné poslanie. Tolstoj stojí pred najväčším rozhodnutím svojho života.
Naplní svoje proklamované názory aj skutkom...?
Dokáže sa všetkého vzdať a opustí svoju manželku a deti...?
Zmení úplne svoj život, vzdá sa privilégií bohatej vrstvy, keď to doteraz dôsledne nedodržal...?
Daruje mužíkom svoje majetky a vzdá sa autorských práv...?
zdroj: astorka.sk